Toimivan moottorin aikana sähköjärjestelmän päävirtalähteenä toimii laturi, ei akku. Laturi on yksi auton tärkeimmistä osista, ja BMW on luottanut jo vuosien ajan laadukkaisiin valmistajiin, kuten Valeo, Bosch ja DENSO. F- ja G-sukupolvien autoissa käytetään ilmajärjestelmän jäähdyttämiä latureita. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten tunnistaa laturin kulumisen merkit, mitkä ovat sen syyt ja seuraukset sekä kuinka laturin vaihto ja korjaus suoritetaan oikein.

Laturin käyttöikä

Laturin käyttöikä riippuu suuresti käyttöolosuhteista sekä akun, johtojen, sulakkeiden, vetohihnan ja muiden sähkökomponenttien kunnosta. Keskimäärin BMW:n laturi kestää normaaleissa olosuhteissa yli 150 000 kilometrin ajon.

Laturin vikaantumisen merkit

Laturin vikaantumisen merkkejä voi aiheuttaa myös muut tekijät, kuten virtalukon, johtojen tai sulakkeiden viat. Siksi laturin diagnosointi on suoritettava huolellisesti. Yleisiä merkkejä ovat:

  • Vieras ääni (vihellys, ulina) laturin hihnapyörän alueelta moottorin käydessä (laakerin kuluminen, hihnapyörän löystyminen, vetohihnan kuluminen);
  • Akku latautuu huonosti tai ylilatautuu;
  • Moottorin käynnistyminen heikkenee;
  • Ajovalot himmenevät tai välkkyvät moottorin käydessä, ja äänitorvi heikkenee;
  • Kojelaudassa palaa akun latauksen merkkivalo;
  • Akun alhainen lataustila ilmoitetaan kojelaudassa.

Mitä tapahtuu, jos laturia ei vaihdeta ajoissa

Laturi muuntaa mekaanisen energian sähköenergiaksi, ja sen kautta toimivat kaikki auton sähköjärjestelmät. Jos laturin vaihto viivästyy, seuraukset voivat olla vakavia:

  • Akku saattaa tyhjentyä täysin ja vaurioitua pysyvästi;
  • Jumittunut laturi voi rikkoa vetohihnan ja johtaa muiden komponenttien vikaantumiseen;
  • Auton käyttö tulee mahdottomaksi, ja vika voi levitä myös muihin järjestelmiin.

Laturin kulumisen syyt

Laturin ongelmat voidaan jakaa mekaanisiin ja sähköisiin:

  • Mekaanisia vikoja ovat laakerin, hihnan ja harjasten kuluminen sekä rungon tai kiinnikkeiden rikkoutuminen;
  • Sähköongelmia voivat olla mm. sulakerasian viat, johtojen hapettuminen tai jännitteensäätimen toimintahäiriöt.

Yleisimmät syyt:

  • Vetohihnan liian tiukka tai löysä kireys;
  • Sulakerasian tai johdotusten viat;
  • Harjasten kuluminen;
  • Runsas sähkönkäyttö matalilla kierroksilla;
  • Kosteus tai moottoriöljyn vuoto laturin päälle.

Miten laturia ei tule vaihtaa

Laturin vaihto on suoritettava vain ammattilaisen toimesta ja huolellisen diagnosoinnin jälkeen. Huolimaton työ voi aiheuttaa kalliita lisävaurioita.

  • Akku on aina irrotettava ennen vaihtoa;
  • Laturia ei saa irrottaa moottorin käydessä.

Laturin vaihto BemuHuolto-palvelussa

  • Diagnostiikka ja vaihto suoritetaan ammattimaisilla laitteilla;
  • Jos mahdollista, etsimme ensin vaihtoehtoja laturin korjaamiseksi;

Ota yhteyttä BemuHuolto-palveluun BMW:n laturin vaihdossa!

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *