BMW Z4-sarjan huolto ja korjaus

Home » Mallit » Z4-sarja » BMW Z4-sarjan huolto ja korjaus

BMW Z4 -sarja on kahden hengen urheilullisten roadster-autojen mallisto, jolle ovat tunnusomaisia avoin kori ja kova taittuva katto. Juuri näyttävän muotoilun, urheilullisen suorituskyvyn ja taittuvan katon kaltaisten innovatiivisten ratkaisujen ansiosta BMW Z4 -sarjan roadsterit ovat saavuttaneet klassikkoaseman, ja niiden mallisto kasvaa edelleen. Viimeisin lisäys sarjaan on vuonna 2019 markkinoille tullut G29-korimalli.

BMW Z4 -sarjan huolto ja korjaus ovat olennainen osa auton käyttöä, ja ne tähtäävät auton teknisen kunnon ylläpitämiseen ja pitkän käyttöiän varmistamiseen. Tavoitteiden saavuttaminen riippuu kuitenkin huollon ja korjausten laadusta, ajoituksesta sekä työntekijöiden asiantuntemuksesta.

Ammattitaitoinen BMW Z4 -sarjan huolto

Autopalvelu BemuHuolto tarjoaa huoltoa ja korjauksia kaikille BMW Z4 -sarjan korimalleille: E85, E86, E89 ja G29. Monivuotisen BMW-autojen huoltokokemuksen ansiosta käytämme työssämme nykyaikaista laitteistoa, laadukkaita materiaaleja ja alkuperäisiä varaosia, mikä takaa kaikkiin palveluihimme korkean ammattitaidon ja laadun.

Tarjoamme kattavasti erilaisia palveluita, kuten:

  • BMW:n diagnostiikka, joko kokonaisvaltaisena tai yksittäiseen osaan kohdistettuna tarpeen mukaan.
  • Tekninen huolto, sisältäen nesteiden ja kuluvien osien vaihdon.
  • Korjaukset, kuten moottorin, jarrujen, alustan, sähköjärjestelmien ja muiden osien kunnostus.
  • Renkaanvaihto ja tasapainotus.
  • Määräaikaishuolto.

Korjaustöihin käytämme alkuperäisiä varaosia ja korkealaatuisia materiaaleja, joita löytyy suoraan varastostamme, mikä lyhentää huolto- ja korjausaikoja sekä varmistaa palveluidemme laadun.

Varaa aika huoltoon tai korjaukseen BemuHuolton verkkosivujen ajanvarauslomakkeella tai soita asiantuntijoillemme.

BMW Z4

BMW Z4 Roadster (E85) avokorilla ja pehmeällä taitettavalla katolla tuli tuotantoon vuonna 2002. Vuonna 2006 BMW esitteli tämän mallin pohjalta coupé-version (E86), jossa oli kiinteä katto. Seuraavan sukupolven (E89) malli, jossa oli kova taittuva katto – ensimmäinen laatuaan BMW:n historiassa – tuotettiin vuosina 2009–2016. Vuonna 2018 alkoi uuden roadsterin (G29) tuotanto, jossa palattiin pehmeään taittuvaan kattoon, ja myynti alkoi keväällä 2019.

E85, E86 (2002–2008)

Yleiset tiedot

Valmistaja: BMW
Tuotantovuodet: 2002–2008
Kokoonpano: BMW Manufacturing LLC, Greer, Yhdysvallat

Tekninen kehitys

BMW Z4 Roadster esiteltiin yleisölle ensimmäisen kerran syksyllä 2002 Pariisin autonäyttelyssä, ja sarjatuotanto käynnistyi 22. lokakuuta 2002 BMW:n tehtaalla Greerissä, Etelä-Carolinassa. Auton suunnitteli tanskalainen Anders Warming, joka työskenteli BMW Designworks -studiossa Kaliforniassa.

Avokatto: Roadsterin kangaskattoa voitiin taittaa manuaalisesti, mutta lisävarusteena se oli saatavilla myös sähköhydraulisella mekanismilla, jolloin katon avaaminen ja sulkeminen tapahtui automaattisesti. Takalasi oli valmistettu naarmuuntumista kestävästä materiaalista ja varustettu lämmityksellä.

Rakenne:
Korkealaatuinen teräskori oli erittäin jäykkä (14 500 Nm/aste). Painon vähentämiseksi konepelti oli valmistettu alumiinista. Tavaratilan tilavuus oli 240 litraa katon ollessa alas taitettuna ja 260 litraa katon ollessa ylhäällä.

Turvallisuus ja varustelu:
Autossa oli vahvistetut tuulilasin pilarit ja turvakaaret istuinten takana kaatumissuojaksi. Vakiovarusteena oli neljä turvatyynyä, ilmastointilaite ja 10-kanavainen äänentoistojärjestelmä subwooferilla. Lisävarusteina olivat esimerkiksi lämmitettävät ja sähköisesti säädettävät istuimet muistitoiminnoilla, ajotietokone, bi-xenon-ajovalot ja sumuvalot.

Moottorit ja vaihteistot

Aluksi tarjolla oli kaksi kuusisylinteristä rivimoottoria, joiden tehot olivat 141 kW (192 hv) ja 170 kW (231 hv). Myöhemmin vuonna 2003 esiteltiin kolmas, 125 kW (170 hv) moottori. Kaikissa moottoreissa oli alumiinilohko ja -kansi, kaksinkertaiset yläpuoliset nokka-akselit, VANOS-järjestelmä sekä elektronisesti ohjatut polttoaine- ja jäähdytysjärjestelmät.

Vaihteistot:
Kolmilitraiset mallit varustettiin 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla, kun taas pienemmän tilavuuden malleissa käytettiin 5-vaihteista manuaalia. Lisävarusteena oli saatavilla 5-vaihteinen automaattivaihteisto Steptronic tai 6-vaihteinen SMG-sekventaalivaihteisto, jonka avulla vaihteet voitiin vaihtaa nopeasti myös ohjauspyörän vivuilla.

Jousitus ja jarrut

Z4 oli ensimmäinen BMW-malli, jossa käytettiin sähköistä ohjaustehostinta. Etujousitus oli MacPherson-tyyppinen, ja taka-akselistossa käytettiin monivarsijousitusta. Jarrut olivat levyjarrut kaikissa pyörissä, ja vakiovarusteisiin kuului ABS-järjestelmä.

Mallien päivitykset

Vuonna 2006 kaikki mallit saivat kasvojenkohotuksen, johon sisältyi uusittu keula ja suuremmat ilmanottoaukot. Lisäksi tuli uusi moottorivalikoima, ja kuusivaihteisesta vaihteistosta tuli vakiovaruste.

M-versio

Samana vuonna lanseerattiin myös Z4 M, joka varustettiin 252 kW (343 hv) moottorilla. Mallissa oli aggressiivisempi ulkonäkö, tehokkaampi jarrujärjestelmä ja urheilullisempi alusta.

Coupé (E86): Tämä versio otettiin tuotantoon huhtikuussa 2006, ja se tarjosi paremman ajodynamiikan kiinteän korinsa ansiosta.

Z4:n ensimmäisen sukupolven valmistus päättyi 28. elokuuta 2008, ja sitä valmistettiin yhteensä 197 950 kappaletta, joista 17 094 oli coupé-versioita.

E89 (2009–2016)

Yleiset tiedot
Valmistaja: BMW
Valmistusvuodet: 2009–2016
Kokoonpano: BMW AG Werk Regensburg, Regensburg
Muut nimitykset: E89

Toisen sukupolven E89-mallin tuotanto aloitettiin helmikuun alussa 2009 BMW:n Regensburgin tehtaalla Saksassa. Tuotannon siirto Yhdysvalloista johtui erityisen laitteiston tarpeesta alumiinikomponenttien valmistukseen, joita käytettiin laajasti uudessa autossa. Lisäksi monimutkainen taittuvan kovan katon rakenne vaati erityistä teknologiaa. Auto tuli myyntiin 9. toukokuuta 2009.

Uuden auton ulkomuodon suunnitteli saksalainen muotoilija Juliane Blasi. Mallin päämitat ja tekninen varustelu säilyivät ennallaan, mutta kori oli täysin uusi. Autossa oli kaksiosainen alumiinikatto, joka taittui tavaratilaan täysin automaattisesti vain 20 sekunnissa. Katon ollessa ylhäällä sen kääntäminen lisäsi tavaratilan tilavuutta 180 litrasta 310 litraan. Suuri takaikkuna lämmityksellä tarjosi hyvän näkyvyyden, ja kaikki neljä sivuikkunaa voitiin laskea erikseen. Kori oli erittäin jäykkä, sen kiertojäykkyys oli 18 000 Nm/aste katon ollessa ylhäällä.

Sisätilojen suunnitteli saksalainen Nadya Arnaout Designworks USA -studiossa Kaliforniassa. Korotetun katon ansiosta tilaa oli enemmän, ja urheiluistuimet sähköisellä säädöllä ja muistitoiminnolla oli verhoiltu auringonsäteitä heijastavalla nahalla. HiFi Professional -äänijärjestelmä 650 watin teholla sisälsi 14 kaiutinta, mukaan lukien kolme bassoäänistä istuimien alla. USB- ja Bluetooth-laitteet voitiin yhdistää, ja 8,8-tuumainen navigointijärjestelmän näyttö korkealla resoluutiolla tarjosi venäjänkielisen käyttöliittymän ja sisäänrakennetun kiintolevyn. BMW ConnectedDrive -järjestelmä mahdollisti internetin käytön ja sijainnin määrittämisen.

Aluksi malli varustettiin yksinomaan kuusisylinterisillä moottoreilla, mukaan lukien turboahdetut moottorit, joissa oli kaksi turboa ja suorasuihkutusjärjestelmä (High Precision Injection). Vuonna 2011 vapaasti hengittävät kuusisylinteriset moottorit korvattiin nelisylinterisillä Twin-scroll-turboilla varustetuilla moottoreilla.

Toisen sukupolven uutuutena esiteltiin DKG-kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto mahdollisti nopean ja saumattoman vaihtamisen automaattisessa tai manuaalisessa tilassa. Vuonna 2011 autoihin asennettiin myös kahdeksanportainen automaattivaihteisto Steptronicin lisäksi.

Ajomukavuutta paransi lisävarusteena saatavilla oleva mukautuva M-alusta, joka sääti iskunvaimentimien jäykkyyttä liikkeen mukaan. Energian säästöä ja ympäristön suojelua edistävä EfficientDynamics-ohjelma sisälsi muun muassa jarrutusenergian talteenoton.

ABS- ja DSC-järjestelmiin lisättiin uusia toimintoja, kuten:

  • Dynaaminen jarrutustehostus (DBC)
  • Jarrujen esivalmistelu hätäjarrutusta varten
  • Märkien jarrujen kuivatus automaattisilla kevyillä jarrutuksilla
  • Mäkilähtöavustin
  • Jarrujen tehokkuuden kompensointi kuumetessa

Viimeinen auto valmistui Regensburgin tehtaalla 22. elokuuta 2016. Yli 115 000 roadsterin valmistuksen jälkeen mallin tuotanto lopetettiin.

BMW Z4 GT3

Kilpa-auto Z4 GT3, jossa oli pidennetty akseliväli, taaksepäin siirretty matkustamo, pidempi konepelti ja leveämmät pyöränkaaret, esiteltiin maaliskuussa 2010. Auto varustettiin V8-moottorilla ja kuusivaihteisella sekventiaalisella vaihteistolla. Teräsrunkoon kiinnitettiin muoviset lokasuojat, konepelti, katto ja lukuisia muita osia, jotka takasivat hienosäädetyt aerodynaamiset ominaisuudet.

Ensimmäinen voitto Z4 GT3:lle tuli kestävyyskilpailussa Dubain 24 tunnin ajossa tammikuussa 2011. Vuonna 2015 malli sai seuraajakseen BMW M6 GT3 -auton.

G29 (2018–2022)

Yleistä tietoa
Valmistaja: BMW
Valmistusvuodet: 2018–2022
Kokoonpano: Magna Steyr Fahrzeugtechnik (Graz)
Muut nimitykset: G29

Auto esiteltiin virallisesti lokakuussa 2018 Pariisin autonäyttelyssä. Tuotanto alkoi marraskuussa, ja maailmanlaajuinen myynnin aloitus tapahtui maaliskuussa 2019. Uusi Z4 (G29) kehitettiin samalla alustalla kuin hieman myöhemmin julkaistu Toyota Supra. Molempia autoja valmistetaan Magna Steyrin tehtaalla Grazissa, Itävallassa.

Uusi malli kasvoi kooltaan, vaikka akseliväli hieman lyheni. Auton ulkonäön määritteleviä piirteitä ovat selkeät ja tarkat siluettiviivat. Sekä katto ylhäällä että alas laskettuna roadster näyttää urheilulliselta ja virtaviivaiselta. Sähköinen kattojärjestelmä taittuu tai avautuu 10 sekunnissa, ja sitä voi käyttää jopa 50 km/h nopeudessa.

Auton sisätiloissa keskikonsoli on käännetty kohti kuljettajaa, ja selkeästi jäsennellyt hallintalaitteet auttavat keskittymään ajamiseen. Lisävarusteena on saatavana uusin BMW:n tietoviihdejärjestelmä, joka mahdollistaa tietojen näyttämisen mittaristossa ja keskusnäytöllä yksilöllisten mieltymysten mukaan. Kuljettajan ja matkustajan urheiluistuimet ovat nahkaverhoiltuja ja säädettävissä sähköisesti. Lisävarusteena on saatavilla erityinen tuulensuojaverkko, joka vähentää ilman pyörteilyä sisätiloissa. Tavaratilan tilavuus on kasvanut yli puolella verrattuna edelliseen malliin ja on nyt 270 litraa riippumatta katon asennosta.

Laaja kuljettajan apujärjestelmien valikoima lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Perusvarustukseen kuuluu törmäyksenvaroitus automaattisella jarrutustoiminnolla sekä kaistanvaihtovaroitus. Lisävarusteisiin kuuluvat aktiivinen vakionopeudensäädin, peräänajovaroitus, sivutörmäyssuoja, nopeusrajoitus- ja ohituskiellon varoitusjärjestelmät. Tuulilasin heijastusnäyttö on myös saatavilla lisävarusteena.

Pysäköintiä helpottavat peruutuskamera ja etäisyystunnistimet, jotka ovat osa aktiivista pysäköintiavustinta. Tämä järjestelmä hallitsee kiihdytyksen, jarrutuksen ja vaihteiden valinnan. Se voi myös liikuttaa autoa automaattisesti taaksepäin jopa 50 metrin matkalla aiemmin ajetun reitin mukaan.

Auto on varustettu kolmella turboahdetulla bensiinimoottorilla. Kaksi nelisylinteristä, 2-litraista moottoria tuottaa 145 kW (197 hv) ja 190 kW (258 hv). Urheilullisessa M-versiossa on kuusisylinterinen rivimoottori, jonka teho on 250 kW (340 hv). Kaikissa moottoreissa käytetään viimeisimmän sukupolven BMW Steptronic -kahdeksanvaihteista automaattivaihteistoa.

Etuakselistossa on kaksinivelinen joustintuen rakenne, ja taka-akselisto on viisi-linkkinen, mikä tarjoaa optimaalisen tasapainon ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Erittäin jäykät apurungot edessä ja takana, alumiinivivut sekä navan kanssa yhdistetyt laakerit parantavat uuden roadsterin ajo-ominaisuuksia. Ohjausjärjestelmä, jossa on muuttuva välitys ja säädettävä tehostus, tarjoaa vakautta suorilla, tarkkaa palautetta kaarteissa ja kevyttä ohjattavuutta alhaisilla nopeuksilla.

Jarrujärjestelmässä on kaikki tarvittavat elektroniset hallintajärjestelmät, kuten ABS, ajonvakautusjärjestelmä ja luistonesto.

Sporttisen version vakiovarustukseen kuuluvat mukautuva M-alusta, jarrut ja elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko, jotka nostavat roadsterin ajodynamiikan uudelle tasolle. Ajotiloja on kolme: COMFORT, SPORT ja SPORT+.

Perusmalli toimitetaan 17-tuumaisilla vanteilla, kun taas kalliimmissa versioissa käytetään 18-tuumaisia vanteita. Lisävarusteena on saatavilla myös 19-tuumaiset vanteet. Kaikissa malleissa käytetään erilevyisiä renkaita edessä ja takana.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *