BMW:n iskunvaimentimet voivat olla joko passiivisia tai aktiivisia (mukautuvia), joissa on EDC-järjestelmä osana Adaptive Drive -alustan hallintaa. Tässä artikkelissa kerromme, mikä kuluttaa iskunvaimentimia, miten niiden vioittuminen havaitaan, miksi viallisella iskunvaimentimella ajaminen on vaarallista ja miten tämä osa tulisi korjata ja vaihtaa.
Iskunvaimentimien Kestoikä
Iskunvaimentimilla ei ole tarkkaa käyttöikää – se riippuu ajotavasta ja olosuhteista. Keskimäärin ne kestävät noin 80 000 kilometriä.
Iskunvaimentimien Kulumisen Merkit
Etujen ja takojen iskunvaimentimilla on samanlaiset oireet, jotka viittaavat vikaantumiseen:
- Ajoneuvon liikkeessä kuuluu kolinaa, epätavallista heilumista ja huono hallittavuus.
- Auto reagoi herkästi tien pinnan laatuun (heiluu, tärisee, pomppii epätasaisuuksien yli).
- Auto on epävakaa kaarteissa.
- Kiihdyttäessä auto ”istuu” taka-akselille, jarrutettaessa taas ”sukeltaa” etuakselille.
- Iskunvaimentimen rungossa on hydraulinesteen vuotoja.
- Renkaat kuluvat nopeammin ja epätasaisesti.
Mitä Tapahtuu, Jos Iskunvaimenninta Ei Vaihdeta Ajoissa
- Jarrutusmatka voi pidentyä.
- Renkaat kuluvat epätasaisesti ja nopeammin.
- ABS-järjestelmä voi toimia virheellisesti.
- Pyörät menettävät usein kosketuksen tiehen, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita.
- Jos autossa on ilmajousitus, viallinen iskunvaimennin voi vaurioittaa ilmajousia nopeasti.
Mikä Kuluttaa Iskunvaimentimia
Iskunvaimentimet kuluvat erityisesti aggressiivisesta ajotyylistä huonoilla teillä. Kulutusta lisäävät:
- Pöly, kosteus ja lika, jotka aiheuttavat korroosiota ja vaurioittavat liikkuvia osia.
- Ammattitaidoton virittely tai huoltotyöt.
- Iskunvaimentimen suojuksen mekaaniset vauriot.
Suositukset Iskunvaimentimien Huoltoon
Iskunvaimentimien laadukas diagnostiikka, korjaus tai vaihto onnistuu vain erikoistuneessa huoltoliikkeessä, jossa on ammattitaitoiset asentajat ja oikeat työkalut.
- Iskunvaimentimen irrotuksessa tulee varoa pyöräkotelon vahingoittamista.
- Iskunvaimentimien korjaamista ei suositella – uusien ostaminen on taloudellisesti järkevämpää.
- Käytä erityisiä työkaluja oikeilla tavoilla ilman iskuporakoneita.
- Iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa pareittain vain, jos ajoneuvolla on ajettu yli 80 000 km (poikkeuksena M-mallit, joissa vaihto tehdään aina molemmin puolin).
Miten Korjaamme BemuHuoltossa
- Käytämme vain ammattitason diagnostiikkalaitteita ja työkaluja.
- Voimme tilata ja asentaa alkuperäisiä varaosia asiakkaan toiveiden mukaan.
- DDC-yksikön vaihdon jälkeen teemme uudelleenkoodauksen.
Ota yhteyttä BemuHuoltoon, kun tarvitset BMW:n iskunvaimentimien huoltoa!