Tiimimme koostuu vain ammattilaisista, jotka voivat suorittaa minkä tahansa monimutkaisen korjauksen laadun takuulla ja mahdollisimman lyhyessä ajassa. Koska varastoissamme on jo kaikki tarvittavat osat vaihteistojen korjaamiseen (jopa harvinaisempia vikoja varten), osien toimitusta ei tarvitse odottaa erikseen. Tämä lyhentää merkittävästi korjaukseen kuluvaa aikaa.
BMW:n automaattivaihteiston vikojen oireet
Ajoneuvon käytön aikana on syytä kiinnittää huomiota seuraaviin ”oireisiin”:
- Auto ei liiku eteenpäin ja alkaa luistaa, mutta peruutus toimii normaalisti.
- 3., 4. ja peruutusvaihde eivät toimi, mutta 1. ja 2. vaihde toimivat.
- Vaihdettaessa tapahtuu nykäys, mutta auto ei liiku.
- Liikkuminen on mahdollista vain 3. vaihteella.
- Vaihteisto siirtyy hätätilaan.
- Vaihteistossa kuuluu huminaa, tärinää tai muita ääniä, jotka voimistuvat moottorin kierrosten kasvaessa.
- Vaihteita ei voida vaihtaa alhaisilla nopeuksilla.
- Automaattivaihteisto luistaa tai vaihtaa alemman vaihteen pitkissä nousuissa.
- Kickdown ei toimi.
- Auto luistaa liikkeelle lähtiessä mutta toimii sen jälkeen normaalisti.
- Auto toimii normaalisti, kunnes öljy kuumenee kunnolla, minkä jälkeen se alkaa luistaa.
- Tyhjäkäynnillä kuuluu metallin kolinaa muistuttavaa ääntä.
- Vaihteiston öljypohjassa havaitaan yli 1 mm:n kokoisia metallihiukkasia.
- Auto käy epätasaisesti ja sammuu, kun vaihde kytketään, ja toimii vasta, kun kierroksia nostetaan ja moottoria käytetään hetken aikaa.
Suosittelemme kääntymään huoltokeskuksemme puoleen, jos havaitsette outoja ääniä (narinat, napsahdukset, rutina) tai epämiellyttäviä hajuja. Jos auto siirtyy hätätilaan, kun vaihdetaan 3. vaihteelle, se tarkoittaa, että automaattivaihteisto on korjattava viipymättä. Ajoneuvon käyttö tällaisessa tilassa on ehdottomasti kielletty.
Soita meille, niin asiantuntijamme neuvovat sinua mielellään!
BMW-vaihteistojen yleisimmät viat
BMW:n vaihteistot ovat luotettavia ja kestäviä, joten ne kärsivät harvoin tyypillisistä ”lastentaudeista”. Tilanne kuitenkin muuttuu vääränlaisessa käytössä (jatkuva luistaminen, nykäykset jne.) ja kulutusosien myöhäisessä vaihdossa.
Seuraavia ongelmia voi esiintyä:
- Levykytkinten hiillostuminen. Levyt valmistetaan erikoispaperista, joka alkaa palaa ja hiiltyä usein toistuvan luistamisen tai jatkuvan kaasun painamisen seurauksena. Hiillostumisjäämät voivat tukkia venttiilejä, kanavia ja lopulta estää koko järjestelmän toiminnan.
- Hydraulilohkon viat. Yleisin ongelma on kanavien tukkeutuminen, mikä estää automaatin pääelementtien riittävän voitelun ja aiheuttaa kytkinlevyn luistamista.
- Kytkimen rungon muodonmuutokset. Tämä voi tapahtua peruutettaessa. Muodonmuutos aiheuttaa mäntien rikkoutumisen.
Lisäksi tietyillä vaihteistomalleilla on omat tyypilliset vikansa:
- 6-vaihteisissa malleissa esiintyy ongelmia hydraulimuuntimen kanssa.
- ZF5HP18: männänrenkaiden nopea kuluminen.
- ZF5HP19: ylikuumeneminen, joka johtuu ongelmista momentinmuuntimen lukituksessa. Myös vaihteiston rungon taipuminen on yleistä.
- ZF5HP24 (01L): kytkimen männän muodonmuutokset (tämä aiheuttaa peruutusvaihteen ajoittaisen toimimattomuuden) ja laakerien voitelun puute (usein BMW X5:ssa).
- ZF5HP30: peruutuskytkimen viat.
- ZF6HP19: hydraulimuuntimen lukituksen häiriöt.
- ZF6HP26/32: momentinmuuntimen toimintahäiriöt.
BMW-automaattivaihteistojen diagnoosi pääkaupunki seudulla
Varaa aika BMW:n automaattivaihteiston diagnoosiin
Täydellisen ja laadukkaan kytkimen kunnostuksen varmistamiseksi suoritetaan useita ammattimaisia diagnoosivaiheita:
- Tietokoneellinen diagnoosi. Suoritetaan erikoisskannerien avulla, jotka lukevat nopeasti tiedot ajotietokoneesta. Näin saadaan heti selville vikakoodit, vaihteenvalitsimen ja kaasuläpän sijainnit. Voit olla mukana diagnoosin aikana ja saada mestarilta selitykset ja vikakoodien tulkinnan.
- Visuaalinen diagnoosi. Vaihteisto puretaan, ja asiantuntija tarkastaa automaatin osat, kulutusosat ja mahdolliset vauriot (laatii vikaluettelon). Koska emme vaihda auton osia ilman lupaa ja toimimme täysin läpinäkyvästi, vaihteiston purku suoritetaan myös asiakkaan läsnä ollessa yksityiskohtaisten kommenttien kera.
- Testiajo. Vaihteistoa testataan sen normaalissa käyttötilassa ilman lisäkuormituksia.
- Hydraulinen diagnoosi. Arvioidaan voiteluaineen kunto ja mahdolliset vuodot.
Tarjoamme parametrisen diagnoosin, eli arvioimme kaikki vaihteiston toiminnan parametrit. Diagnoosin jälkeen asiantuntijamme ilmoittaa tarkan vian, ratkaisuvaihtoehdot ja kustannukset. Aloitamme työt vasta asiakkaan hyväksynnän jälkeen.
Lisätietoa BMW-automaattivaihteistojen korjauksesta
- Mallista 6HP19 alkaen vaihteiston hydraulilohko on yhdistetty elektroniseen piirikorttiin, joten tällaisissa autoissa on mekatroniikka. Tämä nopeuttaa signaalia, mutta mekaaninen osa kuormittuu enemmän. Tämän osan huolto ja diagnoosi voidaan tehdä ilman koko vaihteiston irrottamista, vain pohjalevy irrottamalla.
- Vaihteiston korjauksen yhteydessä BMW-autoissa vaihdetaan aina tiivisteet, suojakumit, erottelulevyt ja muut kulutusosat. Nämä osat kuluvat nopeasti ja ”kuluminen” voi näkyä öljyssä.
- Talvikäytössä ilman voiteluaineen esilämmitystä solenoidien johdotuksessa oleva adapteri voi haljeta. Vakavampien vikojen välttämiseksi adapteri kannattaa vaihtaa ennen sen käyttöiän loppua, noin 80 000–100 000 kilometrin jälkeen.
BMW-automaattivaihteiston diagnoosi ja korjaus ovat parhaiten saatavilla Helsingissä ja Espoossa. Olemme valmiita vastaamaan kaikkiin kysymyksiin ja ”parantamaan” autosi vaihteiston!