BMW:n 7-sarjan luksusautot ovat olleet tuotannossa vuodesta 1977 lähtien, ja mallisto käsittää jo kuusi sukupolvea. Turvallisuus, mukavuus, huipputeknologiset ratkaisut ja edustava muotoilu ovat BMW 7 -sarjan avainpiirteitä, joita arvostetaan suuresti.
BMW 7 -sarjan osien ja järjestelmien luotettavuus on kiistaton. Kuitenkin, jos autosi altistuu raskaalle käytölle, huolto suoritetaan huolimattomasti tai viivästyneesti, tai säästät osissa, kuluvissa materiaaleissa ja nesteissä, jopa luotettavin auto saattaa kohdata toistuvia ja yllättäviä vikoja.
Ammattitaitoinen BMW 7 -sarjan korjaus ja huolto
Autokorjaamomme on erikoistunut BMW E65/66, F01/02 ja G11/12 -mallien huoltoon ja korjaukseen eri vuosimalleille ja kokoonpanoille. Meillä on nykyaikainen tekninen infrastruktuuri ja kokenut, pätevä henkilöstö.
Tarjoamme seuraavia palveluita:
- määräaikais– ja kausihuollot, jotka noudattavat valmistajan suosituksia;
- teknisten nesteiden vaihto;
- vikakoodin luku;
- hallintaohjelmien uudelleensäätö ja ongelmien ratkaisu ajotietokonejärjestelmissä;
- moottorikorjaukset – viallisten osien vaihto, moottorin peruskorjaus, suuttimien puhdistus, sylinterikannen irrotus/asennus ja muut työt;
- jousituksen, voimansiirron, alustarakenteen, ohjauksen, sähköjärjestelmien, jarrujen, polttoainejärjestelmän ja muiden järjestelmien korjaukset;
- korikorjaukset – osien vaihto, vaurioiden korjaus, maalaus;
- rengastyöt;
- aurauskulmien säätö;
- ohjelmointi, koodaus ja jälkiasennukset.
Huolto- ja korjaustöissä käytetään alkuperäisiä varaosia ja valmistajan suosittelemia materiaaleja.
Miksi valita meidän autokorjaamomme?
Jos arvostat aikaasi, haluat korkealaatuista huoltoa ja korjausta BMW:llesi ja odotat ensiluokkaista palvelua, yhteistyö kanssamme täyttää odotuksesi.
Työskentelemme:
- nopeasti;
- asiakkaalle edullisin ehdoin;
- laadukkaasti ja huolellisesti;
- tarjoamalla takuun sekä työlle että osille.
Ajan varaaminen huoltoon tai korjaukseen etukäteen auttaa suunnittelemaan aikataulusi paremmin. BMW 7 -sarjan korjaukseen, huoltoon ja käyttöön liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä korjaamomme asiantuntijoihin puhelimitse.
I sukupolvi
Ensimmäinen BMW 7-sarja E23-korilla esiteltiin vuonna 1977. Sen edeltäjä oli BMW New Six -sedan, jolta ”seiska” aluksi lainasi kokonaan moottorivalikoimansa. Tämän luksusauton konepellin alla, joka oli suunniteltu kilpailemaan Mercedes-Benz S-luokan kanssa, oli kuusisylinterisiä moottoreita, joiden tilavuus oli 2,5–3,5 litraa.
Vuonna 1980 mallistoon lisättiin turboahdettu versio, 745i. Tämän moottorin tilavuus oli 3,2 litraa ja maksimiteho 252 hv. Etelä-Afrikan markkinoille oli saatavilla erityinen 745i-versio, jossa oli 286-hevosvoimainen vapaasti hengittävä moottori, mutta tällaisia autoja valmistettiin vain hieman yli 200 kappaletta. Asiakkaat saivat valita myös voimansiirron: joko kolmi- tai nelivaihteisen automaattivaihteiston tai nelivaihteisen tai viisivaihteisen manuaalivaihteiston.
Varustelutasoltaan E23 oli aikansa edistynein BMW. Siinä oli muun muassa ajotietokone, ABS-järjestelmä, ilmastointi, lämmitettävät peilit ja tuulilasi, sekä huoltoilmoitukset ja varoitusvalot instrumenttipaneelissa, kuten Check-valo häiriöiden varalta. Sisätiloissa oli käytetty korkealaatuista nahkaa ja luonnonpuusta tehtyjä koristeosia. Turvallisuutta lisäsivät kuljettajan turvatyyny ja kaikissa pyörissä olevat levyjarrut, jotka mahdollistivat nopean hidastamisen hätätilanteissa. Ensimmäisen sukupolven BMW 7-sarjaa valmistettiin noin 290 000 kappaletta kymmenen vuoden aikana.
II sukupolvi
BMW E32, toinen sukupolvi BMW 7-sarjaa, esiteltiin syyskuussa 1986. Tämä malli osoitti BMW:n teknologisen osaamisen ja määritteli uusia standardeja F-luokan autoille.
Ensimmäisenä markkinoille tuli 3,4-litraisella BMW 735i -moottorilla varustettu ”seiska”. Kuusisylinterinen M30-moottori tuotti 218 hevosvoimaa (211 hv katalysaattorilla). Samana vuonna esiteltiin myös 114 mm pidempi 735iL-versio. Auto erosi edeltäjästään huomattavasti: mittaristo oli ergonomisempi ja sisustusmateriaalit olivat laadukkaampia, mikä nosti kokonaistuotannon tasoa uudelle tasolle.
Vuonna 1987 lanseerattiin 730i-, 750i- ja 750iL-versiot. M30-moottoreilla varustetut autot (3 ja 3,4 litraa) toimitettiin nelivaihteisilla automaattivaihteistoilla, joissa oli manuaalivaihtomahdollisuus. M70 V12 -moottorilla varustetut autot saivat sähköhydraulisesti ohjatun automaattivaihteiston. 750i/iL oli ensimmäinen BMW, jossa käytettiin elektronista nopeudenrajoitinta (250 km/h).
Polttoainesäiliön tilavuus oli varustelusta riippuen 90 tai 102 litraa, ja tavaratilan kapasiteetti oli 500 litraa. Vaikka tavaratila oli suuri pinta-alaltaan, sen korkeus oli rajallinen. Korkea kuormauskynnys teki lastaamisesta ja purkamisesta hankalaa, ja tämä suunnittelu ei myöhemmin enää toistunut.
Uuden sukupolven autot tunnettiin korkeasta rakennuslaadusta ja hiljaisista sisätiloista, mikä saavutettiin huipputeknologisilla moottoreilla.
Maaliskuussa 1992 mallisto koki pienen päivityksen. Sisustusmateriaalit uudistuivat: käytettiin erilaista puuta ja nahkapenkit saivat uuden ompeleen. Merkittävin uudistus oli kuitenkin kahden V8-moottorin lisääminen mallistoon (3,0 ja 4,0 litraa), jotka yhdistettiin viisivaihteiseen automaattivaihteistoon tai (vain 3,0 litran moottorin kanssa) viisivaihteiseen manuaalivaihteistoon. 735i-malli poistui tuotannosta, mutta 730i säilyi, ja siinä käytettiin joko uutta, teknologisempaa M60 V8 -moottoria tai vanhaa, kuusisylinteristä M30-moottoria sarjan E32 tuotannon loppuun saakka.
Ulkoisesti V8-moottorilla varustetut autot erottuivat laajemmista ”munuaisista” (samanlaiset kuin 750i/iL-mallissa) ja hieman muutetuista etupuskureista. Kuusisylinteriset 730i-mallit säilyivät ulkoisesti muuttumattomina.
Asiakkaat saattoivat tilata autonsa lähes rajattomalla määrällä lisävarusteita. Sisustusvaihtoehtoihin kuului kangasverhoilu, plyysiverhoilu tai kaksi erilaista nahkaverhoilua: pehmeä Nappa-nahka tai paksu puolianiliininahka intialaisesta vesipuhvelista. Nahkaa voitiin käyttää joko osittain (istuimet, käsinojat) tai kokonaan (mukaan lukien ovipaneelit, kahvat, hanskalokerot ja keskikonsoli). Puukoristeita oli saatavilla kahta tyyppiä: perinteinen Bubinga-puu tai arvokkaampi pähkinäjuuriviilu.
Saksassa 730i-mallin lähtöhinta oli 57 000 DM, kun taas 735i maksoi noin 75 000 DM. Vuonna 1987 esitelty lippulaivamalli 750iL maksoi noin 130 000 DM.
BMW E32 oli poikkeuksellisen onnistunut ja innovatiivinen malli. Se oli todellinen lippulaiva, joka kokosi yhteen uusimmat teknologiat ja toiminnot, jotka siirtyivät myös myöhempiin BMW-malleihin. E32:n pohjalta kehitetty BMW E34 oli yksinkertaistettu ja edullisempi versio, jossa käytettiin monia samoja alustan ja moottorin osia.
III sukupolvi
BMW 7-sarjan (E38) kolmas sukupolvi valmistettiin vuosina 1994–2001. Saksalainen autovalmistaja BMW alkoi ensimmäistä kertaa asentaa luksusautoihin dieselmoottoreita bensiinimoottoreiden rinnalle. Mallistoon kuuluivat lyhyen ja pitkän akselivälin versiot sekä erikoissuojatut mallit ja limusiini. Yhteensä valmistettiin 327 600 autoa.
Kesällä 1994 esiteltiin ensimmäiset mallit: 730i ja sen pitkän akselivälin versio 730iL, jonka lisähinta oli 10 000 Saksan markkaa. Lisäksi julkaistiin 740i ja sen pitkän akselivälin versio 740iL (15 000 markan lisähinnalla). Molemmat oli varustettu V8-moottoreilla. Myös 750i, jossa oli V12-moottori, tuli saataville, ja siitä oli tarjolla pitkän akselivälin versio 750iL 20 000 markan lisähinnalla.
Syksyllä 1995 esiteltiin 728i ja sen pitkän akselivälin versio 728iL, molemmat kuusisylinterisellä moottorilla. Keväällä 1996 julkaistiin 735i ja sen pitkä versio 735iL uudella V8-moottorilla korvaamaan aiemmat 730i- ja 730iL-mallit. Sama uusi V8-moottori otettiin käyttöön myös suositussa 740i- ja 740iL-mallissa.
Vuonna 1996 markkinoille tuli ensimmäinen luksusautojen dieselmalli, 725tds. Vuonna 1998 sitä seurasivat 730d kuusisylinterisellä dieselmoottorilla ja vuonna 1999 740d uudella V8-dieselmoottorilla. Vuonna 1997 aloitettiin lähes 5,4 metriä pitkän limusiinin, L7:n, tuotanto. Se perustui 750iL-malliin ja käytti samaa V12-moottoria.
Vuonna 1998 kaikki mallit saivat pienen ulkoasupäivityksen. Ajovalot saivat uuden ”aallon” alareunaansa, mikä toi niihin nelivaloisen BMW-ilmeen. Vilkut kaventuivat hieman, ja munuaismaskin säleiköt muuttuivat hieman kuperammiksi. Takana lisättiin kromilista rekisterikilven yläpuolelle ja takavalot vaihdettiin muovista lasiin. Sisätilat kehittyivät tuotannon aikana: vuonna 1996 tuli saataville 4:3-näyttö navigoinnilla, vuonna 1998 esiteltiin urheilullinen kolmipuolainen ohjauspyörä ja hierovat etuistuimet, ja vuoden 1999 lopussa 16:9-näyttö korvasi vanhan 4:3-näytön.
Autossa otettiin käyttöön valaistut ovenkahvat. Kun auto avattiin kaukosäätimestä, pienet valot syttyivät kahvoissa valaisten jalkatilaa. Sisätiloissa käytettiin uusia materiaaleja, ja auton tietojärjestelmään liitetty matkapuhelin oli mahdollista tilata. Vakiovarusteisiin lisättiin kymmenen turvatyynyä.
Vuonna 2000 tehtiin pieniä parannuksia, kuten moottorien hienosäätöä ja sisätilojen materiaalipäivityksiä. Suurempia ulkoisia muutoksia ei tehty.
IV sukupolvi
BMW E65/E66 -korimallin 7-sarjaa valmistettiin vuosina 2001–2008. Seitsemän vuoden aikana tuotettiin noin 330 000 autoa. Vuonna 1997 muotoilujohtaja Chris Bangle aloitti yhteistyön DesignworksUSA:n kanssa ja valitsi kolme muotoiluehdotusta tuotantoa varten. Lopulta Adrian van Hooydonkin työ voitti.
Auto esiteltiin ensimmäistä kertaa Münchenissä FIZ-tutkimuskeskuksessa kaksi kuukautta ennen Frankfurtin autonäyttelyä vuonna 2001. Vaikka Time nimesi sen yhdeksi historian 50 huonoimmasta autosta, siitä tuli kaikkien aikojen myydyin 7-sarjan BMW.
Myynti alkoi marraskuussa 2001 malleilla 735i ja 745i. Keväällä 2002 esiteltiin pitkän akselivälin versiot 735Li ja 745Li. Myöhemmin samana vuonna valikoimaan lisättiin dieselmallit 730d ja 740d. Keväällä 2003 julkaistiin mallit 730i ja 760i.
7-sarjan BMW toi mukanaan innovaatioita, kuten Valvetronic-järjestelmän, joka paransi polttoainetaloutta ja vähensi päästöjä. Kaikki moottorit varustettiin maailman ensimmäisillä kuusivaihteisilla ZF-automaattivaihteistoilla. Vaihteiston ohjaus tehtiin ohjauspylvääseen asennetulla vivulla, ja manuaalivaihtaminen oli mahdollista ohjauspyörän painikkeilla.
Sisätiloissa käytettiin korkealaatuisia materiaaleja, kuten mustaa kirsikkaa tai saarnia. Istuinten sähköinen säätö oli vakiona, ja lisävarusteina sai mukavuus- tai urheiluistuimet. Turvallisuutta paransivat kuusi turvatyynyä, ja lisävarusteena oli mahdollista saada pään turvatyynyt.
Vuonna 2005 BMW E65/E66 koki kattavan faceliftin, joka uudisti sekä ulko- että sisäpuolen. Etuosaan tehtiin muutoksia ajovalojen, puskurin ja munuaismaskin muotoiluun. Sisätiloihin lisättiin uusia toimintoja, kuten paranneltu iDrive-järjestelmä ja monipuolisempi viihdejärjestelmä.
Moottorivalikoimaa uudistettiin: 745i ja 735i korvattiin 750i- ja 740i-malleilla, ja dieselmalli 745d vaihtui 740d:hen. Syyskuussa 2005 julkaistiin ensimmäinen pitkän akselivälin dieselmalli, 730Ld.
V Sukupolvi
BMW F01/F02 on viidennen sukupolven 7-sarjan BMW:n korimalli, jota valmistettiin vuosina 2008–2015. Auton ensiesittely tapahtui Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2008.
BMW F01/02 valmistettiin taka- ja nelivetoisina versioina, ja se oli varustettu erilaisilla bensiinimoottoreilla sekä yhdellä dieselmoottorilla. Tarjolla oli myös pitkäakselivälinen Long-versio. Vuonna 2010 BMW 7-sarjan pohjalta lanseerattiin hybridisedan BMW ActiveHybrid 7. Vaihteisto oli aina automaattinen, joko 6- tai 8-vaihteinen. Kahdeksanvaihteinen vaihteisto oli aluksi saatavilla vain malleissa 760Li ja ActiveHybrid 7, mutta faceliftin jälkeen vuonna 2013 kaikki mallit saivat 8-vaihteisen automaatin. Tarjolla oli myös pienivolyymisia High Security -versioita, joissa oli panssaroidut koripaneelit ja luodinkestävät lasit. Näiden autojen suojaustaso vastaa VR7-luokkaa ja osittain VR9-luokkaa. Rajoitetusti valmistettiin myös kaksipolttoaineisia (bensiini/nestemäinen vety) BMW Hydrogen 7 -malleja.
BMW F01/02:ssa osa alustasta on valmistettu alumiinista, mikä paransi ohjauksen tarkkuutta. 7-sarjan autoihin tuli käyttöön kaksivaiheiset jarruvalot. Kaikissa malleissa oli vakiona uudet xenon-ajovalot pesureilla. Lisävarusteina tarjottiin mukautuvia kääntyviä ajovaloja, ja vuodesta 2013 lähtien ensimmäistä kertaa myös LED-mukautuvia ajovaloja kaukovalon automaattisella toiminnolla. F01/02-alusta mahdollisti myös nelivedon X-Drive-järjestelmän sekä takapyörien ohjauksen asentamisen ensimmäistä kertaa 7-sarjassa.
Edelliseen sukupolveen verrattuna F01/02:n erottavia ulkonäköpiirteitä olivat muun muassa konepellin kohouma ja takaluukun kromilista. Myös etu- ja takavalot sekä puskurit muuttuivat verrattuna aiempiin malleihin. Lisäksi vilkunvalojen lasit olivat valkoiset.
Versiot ja mallit:
- F01: Perusmalli. Moottorit: 730D, 730I.
- F02: Pitkäakselivälinen malli, akseliväli 140 mm pidempi.
- F03 (High Security): Suojaversio, jossa VR7-luokan luodinkestävät lasit ja VR9-luokan panssaroidut koripaneelit. Valmistus alkoi vuonna 2009.
- F04 (ActiveHybrid7): Hybridimalli, jossa on 4,4 litran bensiinimoottori ja sähkömoottori. Valmistus alkoi vuonna 2010.
- Alpina B7: 4,4 litran moottori, jossa kaksi turboahdinta. Valmistetaan käsin Buchloessa. Valmistus alkoi vuonna 2010.
- Vuonna 2011 Monacon prinssi Albert II:n häihin valmistettiin 200 erityismallia, jotka maalattiin yksinomaan mustaksi.
VI Sukupolvi
BMW G11/G12 on kuudennen sukupolven 7-sarjan BMW:n korimalli, jota on valmistettu vuodesta 2015. Auton ensiesittely pidettiin 10. kesäkuuta 2015 Münchenissä. Uusi malli on edeltäjäänsä suurempi, mutta kevyempi, sillä sen korissa on käytetty komposiittimateriaaleja. iDrive-järjestelmä sai kosketusnäytön, joka tunnistaa eleitä. Yksi auton ainutlaatuisista ominaisuuksista on automaattinen pysäköintijärjestelmä, jonka avulla BMW voi ajaa itse talliin ilman kuljettajaa.
Lisävarusteita ovat muun muassa laserajovalot, panoraamakatto sekä ilman ionisointi- ja tuoksutustoiminnolla varustettu ilmastointijärjestelmä. G11/G12 on ensimmäinen sarjatuotantoon tullut auto, joka on rakennettu modulaariselle CLAR-alustalle. Rakenteessa käytettiin hiilikuitukomposiittimateriaaleja kestävyyden ja painon vähentämiseksi. G11 on myös viimeinen BMW, jossa on V12-moottori.
VII Sukupolvi
BMW G70/G71 on seitsemännen sukupolven 7-sarjan BMW:n korimalli, jonka tuotanto alkoi vuonna 2022. Ensiesittely pidettiin 20. huhtikuuta 2022. Auton siluetti säilytti klassisen kolmilokeroisen muotoilunsa, mutta sivuprofiilissa on minimalistiset linjat. Kahvat ovat aerodynamiikan vuoksi sisäänvedettäviä.
Uudet LED-ajovalot, innovatiiviset sisustusratkaisut ja takamatkustajien 31,3-tuumainen mediapaneeli tekevät G70/G71:stä teknologisesti edistyksellisen. Sähköversio i7 tarjoaa 544 hevosvoimaa ja kiihtyy 0–100 km/h 4,5 sekunnissa.
Lisätietoja eri moottoreista ja ominaisuuksista voidaan tarvittaessa täydentää.