BMW 6-sarja on liiketoimintaluokan urheiluautomallisto, joka yhdistää ylellisyyden, mukavuuden ja suorituskyvyn. Tämä tekee siitä täydellisen valinnan pitkän matkan nopeaan ajamiseen.
Auton laatu ja luotettavuus riippuvat asianmukaisesta käytöstä, säännöllisestä huollosta ja mahdollisten vikojen korjaamisesta viivytyksettä. Näitä palveluita tarjoaa BMW-erikoistunut autohuolto ”BemuHuolto”, joka on yhteistyökumppani saksalaisen autovalmistajan kanssa. Moderni laitteisto, alkuperäisosien saatavuus ja korkeasti koulutetut asiantuntijat takaavat laadukkaan huollon ja korjauksen nopeasti.
BMW 6-sarjan huolto- ja korjauspalvelut
Kaupunkiliikenteessä, jossa ruuhkat ja nykivä liike ovat yleisiä, auto tulee huoltaa säännöllisesti 7 000–10 000 kilometrin välein.
BemuHuolton huoltopalveluihin kuuluvat:
- Jousituksen ja alustan diagnostiikka (visuaalinen ja tarvittaessa tietokoneavusteinen).
- Moottori– ja vaihteistoöljyn vaihto.
- Moottorin ja matkustamon ilmansuodattimen vaihto.
- Öljynsuodattimen vaihto.
- Ilmastoinnin puhdistus.
Korjauspalvelut sisältävät muun muassa:
- Moottorin korjaukset (kannen purku/kokoaminen, tiivisteiden ja turboahtimen vaihto jne.).
- Vaihteiston ja automaattivaihteiston korjaus (osien tarkistus, pesu, tiivisteiden vaihto jne.).
- Jousituksen ja ohjausjärjestelmän korjaus (nivelvarsien, laakereiden, iskunvaimentimien vaihto jne.).
- Jarrujärjestelmän korjaukset (jarrulevyjen ja –palojen vaihto, jarrunesteen vaihto jne.).
- Sähkö- ja elektroniikkajärjestelmän korjaukset.
Voit varata ajan tai kysyä lisätietoja palveluista asiantuntijoiltamme puhelimitse tai täyttämällä verkkolomakkeen.
BMW 6-sarja
BMW 6-sarja on Gran Turismo -luokan automallisto, jota BMW on valmistanut vuodesta 1976.
BMW 6 -sarja on Gran Turismo -luokan ajoneuvojen mallisto, jota BMW on valmistanut vuodesta 1976 lähtien.
Ensimmäinen sukupolvi, BMW E24 6 -sarja, oli saatavana vain kaksipaikkaisena coupéna, ja sitä valmistettiin vuosina 1976–1989, jolloin se korvattiin suuremmalla BMW 8 -sarjan (E31) mallilla. Kun 6-sarjan nimi elvytettiin vuonna 2004 toisen sukupolven BMW E63/E64 6 -sarjan myötä, coupén rinnalle liittyi myös cabriolet-korimalli. Kolmas sukupolvi, F06/F12/F13 6 -sarja, debytoi vuonna 2011 coupéna ja cabrioletina, ja vuonna 2012 sarjaan lisättiin ”Gran Coupé” -nimellä tunnettu sedan. Kun F06/F12/F13 6 -sarjan tuotanto päättyi, Gran Coupé-, coupé- ja cabriolet-mallit siirrettiin arvokkaampaan BMW 8 -sarjan (G15) mallistoon.
Neljäs sukupolvi, G32 6 -sarja, debytoi vuoden 2017 puolivälissä, ja sitä tarjotaan ainoastaan fastback-korimallina täydentämään BMW 5 -sarjan sedan- ja farmarimalleja (G30).
Ensimmäinen 6-sarjan sukupolvi perustui BMW E23 7 -sarjaan ja oli varustettu ilman turboahdinta olevilla rivikuutosmoottoreilla. Myöhemmissä sukupolvissa oli tarjolla nelisylinterisiä moottoreita, V8- ja V10-moottoreita sekä turboahdettuja että mekaanisesti ahdettuja versioita. Vuodesta 2008 lähtien 6-sarjaan lisättiin dieselmoottorit, ja vuodesta 2012 alkaen mallisto laajeni myös nelivetoisiin malleihin.
Tehokas BMW M6 -malli oli saatavilla 6-sarjan kolmelle ensimmäiselle sukupolvelle.
Ensimmäinen sukupolvi (E24; 1976–1989)
BMW E24 oli 6-sarjan ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 1976–1989. Se korvasi E9-coupén ja valmistettiin yksinomaan kaksipaikkaisena coupéna. Lukuun ottamatta M635CSi/M6-malleja E24-mallissa oli useita M30-rivikuutosmoottoreita.
E24 M635CSi (Pohjois-Amerikassa ja Japanissa tunnettu nimellä M6) katsotaan M6-mallisarjan alkupisteeksi. Useimmilla markkinoilla M635CSi oli varustettu rivikuutosella M88-moottorilla, kun taas Pohjois-Amerikan ja Japanin M6-malleissa oli vähemmän tehokas S38-moottori.
Toinen sukupolvi (E63/E64; 2003–2010)
E63/E64 on 6-sarjan toinen sukupolvi, jota myytiin vuosina 2003–2010. Tämän malliston korimallit ovat coupé (mallikoodi E63) ja cabriolet (mallikoodi E64).
Tammikuussa 2003 E63-coupé herätti 6-sarjan uudelleen henkiin 14 vuotta sen jälkeen, kun E24 6-sarjan tuotanto päättyi. Muutamaa kuukautta myöhemmin julkaistiin E64-cabriolet.
E63/E64 käyttää lyhennettyä versiota E60 5-sarjan alustasta ja jakaa monia ominaisuuksia 5-sarjan kanssa. Auto sai aluksi kritiikkiä kiistanalaisesta muotoilustaan ja monimutkaisesta iDrive-järjestelmästään.
M6-malli julkaistiin vuonna 2005 coupé- ja cabriolet-korimalleina. Se on varustettu S85 V10 -moottorilla, ja suurin osa autoista myytiin 7-vaihteisella automatisoidulla manuaalivaihteistolla (”SMG III”). Asiakkaiden, jotka halusivat nopean neliovisen M6 Gran Coupén, piti odottaa marraskuuhun 2013, jolloin M6 Gran Coupé julkaistiin. Samaan aikaan cabriolet-malli F12 M6 esiteltiin toukokuussa 2013 ja coupé-malli F13 M6 heinäkuussa 2013. Alpina-versio neliovisesta Gran Coupésta esiteltiin jo ennen M6 Gran Coupén julkaisua Tokion autonäyttelyssä 2011, ja sen tuotanto alkoi vuonna 2011.
Kolmas sukupolvi (F06/F12/F13; 2011–2018)
BMW F06/F12/F13 on 6-sarjan kolmas sukupolvi, jota myytiin vuosina 2011–2018. Tämän malliston korimallit ovat 4-ovinen sedan (mallikoodi F06, myyty nimellä ”Gran Coupé”), 2-ovinen cabriolet (mallikoodi F12) ja 2-ovinen coupé (mallikoodi F13).
Se esiteltiin vuonna 2011 Shanghain ja New Yorkin autonäyttelyissä. Uusi neljäovinen 6-sarjan coupé esiteltiin vuonna 2012 Geneven autonäyttelyssä, ja se perustui vuoden 2007 CS-konseptiin.
Ensimmäiset mallit sisälsivät 3,0-litraisen rivikuutosmoottorin, 4,4-litraisen V8-moottorin ja 3,0-litraisen rivikuutosen dieselmoottorin. Myöhemmin mallistoon lisättiin nelivetovaihtoehdot.
Vuonna 2015 6-sarja koki kasvojenkohotuksen, jossa tehtiin muutoksia muotoiluun sekä pieniä parannuksia suorituskykyyn ja polttoainetalouteen. Helmikuussa 2017 vahvistettiin, että 6-sarjan coupén tuotanto on päättynyt. Cabriolet-mallin tuotanto päättyi helmikuussa 2018 ja Gran Coupén tuotanto lokakuussa 2018. Vaikka tuotanto päättyi syksyllä 2018, F06 Gran Coupé oli saatavilla vielä vuoden 2019 mallistossa.
F06/F12/F13 M6 on varustettu S63 twin-turbo V8 -moottorilla ja 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Tämä on ensimmäinen M6-malli, joka käyttää turboahdettua moottoria.
Neljäs sukupolvi (G32; 2017–2023)
BMW G32 on 6-sarjan neljäs sukupolvi, joka tuli markkinoille vuonna 2017. G32:n kori on 5-ovinen fastback, ja sitä myydään nimellä ”6 Series Gran Turismo” (korvaten edellisen sukupolven 5 Series Gran Turismon).
G32 esiteltiin ensimmäistä kertaa verkossa 14. kesäkuuta 2017, ja se lanseerattiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa 2017. Moottorivalikoima koostuu turboahdetuista 4-sylinterisistä bensiinimoottoreista, 6-sylinterisistä bensiinimoottoreista ja 6-sylinterisistä dieselmoottoreista. Suurin osa malleista on takavetoisia, mutta neliveto (BMW:n ”xDrive”) on saatavilla valinnaisena joihinkin malleihin.