BMW 5-sarja on liiketoimintaluokan auto, jonka valmistus alkoi vuonna 1972. BMW:n valmistamana on syntynyt kuusi sukupolvea tätä sarjaa, joka on yksi suosituimmista baijerilaisen autonvalmistajan mallistoissa. BMW 5 -autot ovat ihanteellisia päivittäiseen ajamiseen. Niitä luonnehtivat dynaamisuus, ketteryys, luotettavuus ja mukavuus. Jotta nämä ominaisuudet säilyisivät, on tärkeää huolehtia säännöllisestä ja ammattimaisesta huollosta sekä korjauksista.
Meidän autohuollossamme työskentelee asiantuntevia mekaanikkoja, joilla on laaja kokemus BMW 5-sarjan autojen huollosta. Tunnemme näiden autojen heikkoudet, ja modernit tietokonejärjestelmät mahdollistavat vikojen tarkan diagnosoinnin. Edulliset hinnat, nopeus ja korkea laatu ovat lisäetuja, joita tarjoamme asiakkaillemme.
Ammattitaitoinen huolto ja korjaus BMW 5-sarjalle
Huoltamomme tarjoaa palveluita kaikille BMW 5-sarjan malleille (E60, E61, F07/10/11) riippumatta valmistusvuodesta tai kokoonpanosta.
Tarjoamme:
- Määräaikaishuoltoja valmistajan suositusten mukaisesti;
- Kausihuoltoja;
- Palveluja asiakkaan pyynnöstä, esimerkiksi pienten vikojen diagnosointi ja korjaus tai käyttöaineiden vaihto.
Kaikki autonkorjaukset ovat mahdollisia:
- Moottorin toimintahäiriöiden korjaukset: komponenttien vaihto, huolto, peruskorjaus ja koko moottorin vaihto.
- Vaihteiston korjaukset: osien vaihto, vaihteiston irrotus ja asennus.
- Ohjausjärjestelmän, jarrujärjestelmän, polttoainejärjestelmän, alustan, jousituksen, sähköjärjestelmän ja muiden osien korjaukset.
- Pyörien suuntaus ja tasapainotus.
- Muut korjaustyöt.
Käytämme alkuperäisiä varaosia ja valmistajan suosittelemia materiaaleja, mikä takaa korkean palvelutason ja huollon laadun. Kaikille osille ja palveluille myönnetään takuu, joka suojaa odottamattomilta tilanteilta.
Tarjoamme ajanvarauksen huoltoon ja korjaukseen sekä ammattilaistemme neuvot ja konsultoinnit. Voit ottaa meihin yhteyttä verkkosivujemme kautta tai soittamalla meille.
Ensimmäinen sukupolvi
- Moottori
- Bensiini: nelisylinteriset ja kuusisylinteriset
- Vaihteisto
- 4-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 5-vaihteinen manuaalivaihteisto
- Mitat
- Pituus: 4600 mm
- Leveys: 1690 mm
- Korkeus: 1425 mm
- Akseliväli: 2600 mm
E12 on BMW:n 5-sarjan ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 1972–1981. Tämä malli korvasi BMW Neue Klasse -sarjan. Ensimmäiset myyntiin tulleet mallit, 520 ja 520i, varustettiin rivinelisylinterisellä moottorilla. Seuraavana vuonna esiteltiin malli 525, jossa oli rivikuusisylinterinen moottori.
E12-sukupolvessa ei ollut M-mallia, mutta E12:n M535i-mallia pidetään M5-mallien edeltäjänä.
E12-mallien valmistus päättyi vuonna 1981, mutta Etelä-Afrikassa tuotanto jatkui vuoteen 1984 asti.
Toinen sukupolvi
- Valmistusvuodet: 1981–1988
- Moottori
- Bensiini: nelisylinteriset ja kuusisylinteriset
- Diesel: kuusisylinteriset
- Vaihteisto
- 4-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 4-vaihteinen automaattivaihteisto
- 5-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 5-vaihteinen automaattivaihteisto
- Mitat
- Pituus: 4620 mm
- Leveys: 1700 mm
- Akseliväli: 2628 mm
E28 on BMW:n 5-sarjan toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 1981–1988. Aluksi mallit varustettiin bensiini- ja nelisylinterisillä sekä kuusisylinterisillä moottoreilla. Dieselmoottorit otettiin käyttöön vuonna 1983. Tässä sukupolvessa mittaristo käännettiin ensimmäistä kertaa kuljettajaa kohti, ja autoihin voitiin asentaa lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS).
E28-sukupolvessa 5-sarjaan tuli ensimmäinen M-malli. Näissä autoissa käytettiin rivikuusisylinterisiä S38- ja M88-moottoreita.
Kolmas sukupolvi
- Valmistusvuodet: 1988–1996
- Moottori
- Bensiini: nelisylinteriset, kuusisylinteriset ja kahdeksansylinteriset
- Diesel: kuusisylinteriset
- Mitat
- Pituus: 4720 mm
- Leveys: 1751 mm
- Akseliväli: 2761 mm
E34 on BMW:n 5-sarjan kolmas sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 1988–1996. Aluksi nämä autot olivat saatavilla vain sedan-korisina. Vuonna 1990 esiteltiin Touring-malli (farmarimalli).
Tässä sukupolvessa 5-sarjan autoihin alettiin asentaa myös nelivetoa (malli 525iX) ja V8-moottoreita. Lisäksi E34-sukupolvessa otettiin käyttöön muun muassa ajonvakautusjärjestelmä (ASC), luistonesto (ASC+T), 6-vaihteinen manuaalivaihteisto ja aktiivijousitus (EDC).
E34-malleihin asennettiin yhdeksän eri moottorisarjan moottoreita, jotka sisälsivät rivinelos-, rivikuutos- ja V8-moottoreita.
E34-sukupolven M5-mallit valmistettiin sekä sedan- että farmarikorisina. Niissä käytettiin rivikuusisylinterisiä S38-moottoreita.
Yleistä tietoa
Valmistusvuodet: 1995–2003 (Sedan), 1996–2003 (Touring)
Moottorit:
- Bensiinimoottorit: kuusi- ja kahdeksansylinteriset
- Dieselmoottorit: neljä- ja kuusisylinteriset
Vaihteistot:
- 4-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 5-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 4-vaihteinen automaattivaihteisto
- 5-vaihteinen automaattivaihteisto
Mitat:
- Pituus: 4775 mm
- Leveys: 1800 mm
- Akseliväli: 2830 mm
E39 on BMW:n 5-sarjan neljännen sukupolven malli, jota valmistettiin vuosina 1995–2004. Aluksi autoja valmistettiin vain sedan-korimallilla, mutta vuonna 1996 tuotantoon lisättiin Touring-farmarimallit.
Tässä sukupolvessa käytettiin ensimmäistä kertaa alumiinikomponentteja etujousituksessa, ja auton painon vähentämiseksi alumiinia käytettiin laajasti alustan osissa. Lisäksi ensimmäistä kertaa asennettiin nelisylinterisiä dieselmoottoreita.
Kahdeksansylinterisissä V-moottoreissa käytettiin aiemmista sukupolvista poiketen hammastankotyyppistä ohjausmekanismia, kun taas nelisylinterisissä ja kuusisylinterisissä moottoreissa säilytettiin ruuvipalloniveleen perustuva mekanismi. Tässä sukupolvessa ei ollut nelivetoisia malleja, toisin kuin edeltäjässä (E34) ja seuraajassa (E60).
M5-mallit esiteltiin vuonna 1998. Näihin autoihin asennettiin 4,9-litrainen kahdeksansylinterinen V-moottori (S62).
Viides sukupolvi
Muotoilu ja rakenne
Korimallit: sedan (E60), farmari (E61)
Moottorit:
- Bensiinimoottorit:
- 520i: 156 hv
- 525i: 218 hv
- 530i: 231 hv (faceliftin jälkeen: 272 hv)
- 545i: 333 hv
- M5: 5.0 V10 507 hv
- Dieselmoottorit:
- 520d: 150 hv
- 525d: 177 hv
- 530d: 218 hv (faceliftin jälkeen: 235–286 hv)
Vaihteistot:
- 6-vaihteinen manuaalivaihteisto
- 6-vaihteinen automaattivaihteisto
- 7-vaihteinen SMG
Mitat:
- Pituus: 4841 mm
- Leveys: 1846 mm
- Akseliväli: 2888 mm
E60 on BMW:n 5-sarjan viides sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 2003–2010. Tässä sukupolvessa oli kaksi korimallia:
- 4-ovinen sedan (E60)
- 5-ovinen farmari (E61), joka esiteltiin vuonna 2004.
Tässä sukupolvessa otettiin käyttöön useita elektronisia toimintoja, kuten:
- iDrive
- Tuulilasin heijastusnäyttö
- Mukautuva vakionopeudensäädin
- Active Steering (älykäs ohjausjärjestelmä)
- Ääniohjaus
Ensimmäistä kertaa E60/E61-malleihin asennettiin bensiinimoottorit turboahtimella, 6-vaihteinen automaattivaihteisto ja jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Uusia turvallisuusominaisuuksia olivat mm.:
- Mukautuvat ajovalot
- Yönäköjärjestelmä
- Aktiiviset pääntuet
- Kaistavahti
- Kirkkaammat hätäjarruvalot
E60/E61-malleissa otettiin käyttöön N-sarjan moottorit, joita käytetään myös nykyisissä BMW-malleissa.
M5-versio esiteltiin vuonna 2005, ja siinä oli 10-sylinterinen V-moottori (S85). Näitä autoja valmistettiin sekä sedan- että farmarikorimallilla. Suurin osa varustettiin 7-vaihteisella SMG III -puoliautomaattivaihteistolla.
Yleiset tiedot
Valmistusvuodet: 2010–2017
Suunnittelu ja rakenne
- Korimalli: sedan (F10)
- farmari (F11)
- 5-ovinen hatchback (F07)
Moottori
Bensiini:
- neljä-, kuusi- ja kahdeksansylinteriset
Diesel:
- neljä- ja kuusisylinteriset V6, V8, V12
Vaihteisto
- 6-nopeuksinen manuaali
- 8-nopeuksinen automaatti
Mitat
- Pituus: 4899 mm
- Leveys: 1860 mm
- Akseliväli: 2968 mm
BMW F10:n facelift
F10 on BMW:n viidennen sukupolven malli, jota valmistettiin vuosina 2009–2017. Tässä sukupolvessa sarjan mallit valmistettiin neljässä korityypissä:
4-ovinen sedan (korikoodi – F10);
5-ovinen farmari (korikoodi – F11, tunnetaan nimellä Touring);
5-ovinen fastback (korikoodi – F07, tunnetaan nimellä BMW 5 Gran Turismo);
4-ovinen sedan, jossa on pidennetty akseliväli (korikoodi – F18), joka esiteltiin vain Kiinan, Meksikon ja Lähi-idän markkinoilla.
Tässä sukupolvessa esiteltiin ensimmäistä kertaa F07 fastback -korimalli. Tässä sukupolvessa autoon tuli saataville seuraavat varusteet: hybridi voimalinja, 8-sylinterinen V-muotoinen turboahdettu moottori, kaksoiskytkin (M5-mallissa), adaptiivinen takapään ohjaus (nimeltään Integral Active Steering), sähköinen ohjaustehostin, itsenäinen kaksivarsinen etu-jousitus, nestekidenäyttöinen elektroninen mittaristo (nimeltään Black Panel Display), automaattinen pysäköintitila (nimeltään Parking Assistant).
M5-mallissa asennettiin tämän sukupolven autoihin 8-sylinterinen V-muotoinen S63-moottori, jossa on kaksi turboahtinta, sekä 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Tässä sukupolvessa ensimmäistä kertaa BMW M5:ssä käytettiin kahta turboahtinta moottorissa.
Seitsemäs sukupolvi
Korimalli: sedan (G30)
farmari (G31)
5-ovinen hatchback (G32)
Moottori
Bensiini:
- neljä-, kuusi- ja kahdeksansylinteriset
Diesel:
- neljä- ja kuusisylinteriset
Vaihteisto
- 6-nopeuksinen manuaali
- 7-nopeuksinen automaatti
- 8-nopeuksinen automaatti
G30 on BMW:n seitsemäs sukupolvi 5-sarjasta, jonka lanseeraus tapahtui vuonna 2016 ja tuotanto alkoi 2017. Tässä sukupolvessa sarjan mallit valmistetaan kolmessa korityypissä:
4-ovinen sedan (korikoodi – G30);
5-ovinen farmari (korikoodi – G31);
4-ovinen sedan, jossa on pidennetty akseliväli (korikoodi – G38).
Tässä sukupolvessa fastback-korimalli poistettiin 5-sarjan valikoimasta ja se siirrettiin BMW:n toiseen sarjaan (6-sarja).
G30-sarjan autot perustuvat samaan pohjalevylle kuin 7-sarjan autot (G11). Tässä sukupolvessa BMW aikoo käynnistää ladattavien hybrideiden tuotannon, kuten 530e iPerformance-mallin, ja lisäksi autot varustetaan ADAS-järjestelmällä (Advanced Driver Assistance Systems), joka on saatavilla myös 7-sarjan BMW-malleissa.
Vuonna 2021 BMW 5-sarja sai päivityksen, jossa etusäleikön, etu- ja takavalojen muotoilu muuttui. Sisätiloissa multimediajärjestelmä sai 12,3 tuuman kosketusnäytön ja Android Auto -toiminnon. Vuonna 2024 tämä malli korvattiin G60-sukupolvella.