BMW 3 -sarjan huolto ja korjausBMW 3 -sarja on laaja perhe kompaktiluokan premium-autoja, joita on valmistettu vuodesta 1975. Malliston kuusi sukupolvea ovat osoittautuneet luotettaviksi ja kestäviksi ajoneuvoiksi. Asianmukainen huolto ja ajoissa suoritettu pienten vikojen korjaus takaavat, että BMW 3 -sarja ei aiheuta omistajilleen suuria ongelmia.
Luottamalla BMW-huoltoon erikoistuneisiin ammattilaisiin varmistat, että autosi toimii luotettavasti, takaa turvallisuuden ja tarjoaa mielenrauhaa liikenteessä.
Yrityksemme asiantuntijat tekevät työnsä huolellisesti ja suorittavat kaikki huolto- ja korjaustyöt BMW 3 -sarjan malleille E90, E91, E93 sekä F30–34.
BMW 3 -sarjan huolto
Valmistajan suositusten mukaan BMW 3 -sarjalle on määritelty 10 säännöllistä huoltoa. Ensimmäinen huolto suoritetaan 15 000 ajokilometrin jälkeen, ja huolto 10 tehdään 150 000 kilometrin kohdalla.
Säännöllisen huollon lisäksi tarjoamme kausihuoltoa, kaikkien käyttöaineiden vaihtoa sekä autosi kaikkien järjestelmien tietokonepohjaista diagnostiikkaa, mikä mahdollistaa vikojen tarkan tunnistamisen ja korjaamisen.
BMW 3 -sarjan korjaus
Autohuoltomme tarjoaa kattavat korjauspalvelut BMW 3 -sarjan ajoneuvoille:
Moottorin diagnostiikka ja huolto
- Ruiskutusjärjestelmän tarkastus ja säätö
- Sylinterikannen korjaus ja vaihto
- Turboahdinten huolto
- Moottorin korjaus ja vaihto
- Jäähdytysjärjestelmä ja jäähdytysnesteiden vaihto
Vaihteiston korjaus
- Vaihteiston (mekaaninen ja automaattinen) korjaus ja vaihto
- Kytkin ja hydrosynkronointien vaihto
- Vaihteiston ja voimansiirtojärjestelmän diagnostiikka
- Kaksoiskytkinvaihteiston (DCT) huolto
Jousitus ja ohjaus
- Iskunvaimentimien, jousien ja tukevien osien vaihto
- Ohjausjärjestelmän korjaus ja säätö
- Ohjausakselin päiden ja puslien vaihto
- Renkaiden tasapainotus ja pyöränkulman säätö
Sähköjärjestelmät ja elektroniikka
- Sähköjärjestelmien ja johdotusten diagnostiikka ja korjaus
- Moottorin hallintajärjestelmän (ECU) korjaus
- Multimediaviestintä- ja navigointijärjestelmän huolto ja korjaus
- Akkujen vaihto ja sähködiagnostiikka
Jarrujärjestelmä
- Jarrupalojen ja –levyjen korjaus ja vaihto
- Jarrusylinterien ja ABS-järjestelmän huolto
- Jarrunesteiden vaihto ja jarrujen ilmastus
Korikorjaus ja maalaus
- Lommot ja naarmut korjaus
- Korin korjaus ja palautus onnettomuuden jälkeen
- Kiillotus ja maalipinnan palautus
- Korinosien (lokasuojat, ovet, konepelti) vaihto
Ilmastointijärjestelmä
- Ilmastointilaitteen huolto ja täyttö
- Ilmastointijäähdyttimien diagnostiikka ja vaihto
- Lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmän korjaus
Pakoputkijärjestelmän huolto ja korjaus
- Katalysaattoreiden ja vaimentimien vaihto
- Pakoputkien korjaus tai vaihto
- Päästöjen vähennysjärjestelmän huolto
Mukavuus- ja turvajärjestelmät
- Ilmatyynyjen ja SRS-järjestelmän vaihto
- Istuimien, ikkunoiden avausmekanismien ja oven mekanismien korjaus
- Kuljettajaa avustavien järjestelmien (parkkianturit, kamerat, anturit) tarkastus ja huolto
Renkaiden huolto ja vaihto
- Renkaiden tasapainotus ja uusien renkaiden asennus
- Renkaiden korjaus ja vaihto
- Renkaiden ilmanpaineen tarkastus ja TPMS-järjestelmän huolto
Korjauksissa käytämme vain alkuperäisiä varaosia ja valmistajan suosituksia vastaavia tarvikkeita. Meillä on oma varaosavarasto ja mahdollisuus tilata harvinaisia osia nopeasti.
Kaikille varaosille, tarvikkeille ja tehdyille töille annamme takuun.
Helppoa ja suunnitelmallista huoltoa
Arvostatko aikaasi? Tarjoamme mahdollisuuden varata huolto- tai korjausaika etukäteen. Vakioasiakkaamme hyötyvät parhaista hinnoista, alennuksista ja bonuksista.
Voit kysyä huollon tai korjauksen alustavaa hintaa tai saada lisätietoja puhelimitse. Olemme valmiita tarjoamaan sinulle tukea ja vastauksia kaikkiin BMW:n käyttöön liittyviin kysymyksiin.
Ensimmäinen sukupolvi
Valmistusvuodet: 1975–1983
Muotoilu ja rakenne
- Korimallit: 2-ovinen sedan (5-paikkainen), 2-ovinen cabriolet (4-paikkainen)
- Moottorit: Rivineloset ja rivikuutoset bensiinimoottorit
Ensimmäisen sukupolven (E21) auto esiteltiin yleisölle heinäkuussa 1975. Tämä oli kaksipaikkainen sedan (saks. Limousine), joka kompakteista mitoistaan huolimatta näytti varsin arvokkaalta. Autossa oli suuret ikkunat, kiilamainen profiili ja luonnollisesti BMW:n ikoniset ”munuaiset”, jotka hallitsivat keulailmettä. Lisäksi pystysuorat vilkut ja kauas etukulmiin sijoitetut pyöreät ajovalot korostivat ulkonäköä.
Baurin koripaja muutti sedaneja avoautoiksi, joita kutsuttiin nimellä Topcabriolet. Näissä malleissa sivut ja kattokehys pysyivät ennallaan, mutta niiden ylle asennettiin taittuva kangaskatto.
Autot varustettiin rivinelosilla bensiinimoottoreilla, ja niissä oli takaveto sekä itsenäiset etu- ja takajousitukset. Vuonna 1977 markkinoille tuli kuusisylinterinen bensiinimoottorimalli, joka pystyi saavuttamaan 190 km/h nopeuden. Vuoteen 1981 mennessä, vain kuusi vuotta ensimallin julkaisun jälkeen, valmistuslinjalta oli rullannut miljoonas auto. Tämä oli BMW:n menestyksekkäin mallisarja siihen aikaan.
Toinen sukupolvi
Valmistusvuodet: 1982–1994
Muotoilu ja rakenne
- Korimallit: 2-ovinen sedan (5-paikkainen), 4-ovinen sedan (5-paikkainen), 2-ovinen cabriolet (4-paikkainen), 5-ovinen farmari (5-paikkainen)
- Moottorit: Rivineloset tai rivikuutoset bensiinimoottorit, rivikuutosdieselit ilman ahtamista ja turbolla
Mitat: - Pituus: 4325–4350 mm
- Leveys: 1645–1675 mm
- Korkeus: 1365–1400 mm
- Akseliväli: 2562–2570 mm
Vuoden 1982 lopulla julkaistiin toisen sukupolven autot (E30). Näissä malleissa oli uudistettu ulkonäkö, parannettu aerodynamiikka, tilavampi ja mukavampi matkustamo sekä tehokkaammat moottorit. Muotoilu muuttui pehmeämmäksi ja pyöreämmäksi, mikä oli seurausta laajoista tuulitunnelitesteistä. Matalaksi suunniteltu keula, tasainen jäähdyttimen säleikkö ja sen osaksi sijoitetut ”munuaiset” sekä leveälle asennetut kaksoisajovalot antoivat vaikutelman leveämmästä autosta.
Vuonna 1983 esiteltiin perhekäyttöön suunnattu nelipaikkainen sedan (saks. Limousine), vuonna 1985 cabriolet (saks. Cabrio) ja urheilullinen M3-versio. Vuonna 1987 markkinoille tuotiin tilava ja käytännöllinen farmari (saks. Touring). Lisäksi mallistoon lisättiin dieselmoottorit ja nelivetoversiot.
Kolmas sukupolvi
Vuosina valmistettu: 1990–2000
Muotoilu ja rakenne:
Korityypit:
- 4-ovinen sedan (5-paikkainen)
- 2-ovinen coupé (4-paikkainen)
- 2-ovinen avoauto (4-paikkainen)
- 3-ovinen hatchback (5-paikkainen)
- 5-ovinen farmari (5-paikkainen)
Moottorit:
Rivimoottorit: neljä- ja kuusisylinteriset bensiini- ja turboahdetut dieselmoottorit
Mitat:
Pituus: 4433 mm,
4210 mm (hatchback)
Leveys: 1698–1710 mm
Korkeus: 1335–1393 mm
Akseliväli: 2700–2710 mm
BMW 318ti Hatchback taitettavalla kangaskatolla
Vuonna 1990 esiteltiin kolmannen sukupolven BMW 3-sarja (E36), joka aluksi oli suuri ja tilava neliovinen sedan (saks. Limousine). Kaksiovinen malli seurasi vuonna 1992, nyt eleganttina coupéna (saks. Coupé). Muutamaa kuukautta myöhemmin julkaistiin avoauto (saks. Cabrio) ja urheilullinen M3-versio. Mallien dynaamista ulkonäköä korostivat hieman kalteva konepelti ja hieman kohotettu tavaratila. Sileän ja pyöristetyn keulan lisäksi tämän sukupolven autojen erottuva piirre olivat lasin alle sijoitetut kaksoisvalot.
Vuonna 1994 sarjan uutuutena esiteltiin kompakti hatchback (saks. Compact), joka oli suunnattu kuluttajille, jotka kaipasivat taloudellista mutta urheilullista autoa.
Nopeimmat autot varustettiin kuusisylinterisillä bensiinimoottoreilla, joissa oli kaksi yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä per sylinteri (DOHC), sekä BMW:n omalla VANOS-nokka-akselinsäätöjärjestelmällä. Taloudellisempia malleja varten tarjottiin neljä- tai kuusisylinterisiä turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa oli välijäähdytys.
Neljäs sukupolvi
Vuosina valmistettu: 1997–2006
Muotoilu ja rakenne:
Korityypit:
- 4-ovinen sedan (5-paikkainen)
- 2-ovinen coupé (4-paikkainen)
- 2-ovinen avoauto (4-paikkainen)
- 3-ovinen hatchback (5-paikkainen)
- 5-ovinen farmari (5-paikkainen)
Moottorit:
Rivimoottorit: neljä- ja kuusisylinteriset bensiini- ja turboahdetut dieselmoottorit
Mitat:
Pituus: 4471–4488 mm,
4262 mm (hatchback)
Leveys: 1739–1757 mm
Korkeus: 1369–1415 mm
Akseliväli: 2725–2731 mm
Urheilullinen BMW M3 Coupé
Toukokuussa 1998 julkaistiin neljännen sukupolven BMW 3-sarja (E46), joka tarjosi entistä enemmän tehoa, mukavuutta ja turvallisuutta. Mallit kasvoivat pituutta ja leveyttä, mikä lisäsi sisätilojen tilavuutta. Ulkonäkö uudistui merkittävästi: ”munuaiset” integroitiin konepeltiin, ja lasin alla olevat kaksoispyöreät ajovalot korostettiin aaltoilevalla linjalla, joka visuaalisesti erotti ne puskureista ja teki mallin tunnistettavaksi.
Tämän sukupolven autoissa esiteltiin suorasuihkutuksella ja yhteispaineruiskutuksella varustetut dieselmoottorit. Ensimmäistä kertaa dieselmoottoreita tarjottiin myös avoautoihin (saks. Cabrio) ja coupé-malleihin (saks. Coupé), yhdistäen ajamisen ilon ja käytännöllisyyden. Lisäksi sedan (saks. Limousine) ja farmari (saks. Touring) voitiin varustaa uudella nelivetojärjestelmällä.
Viides sukupolvi
Valmistusvuodet: 2005–2013
Muotoilu ja rakenne
Korimallit:
- 4-ovinen sedan (5-paikkainen),
- 2-ovinen coupé (4-paikkainen),
- 2-ovinen cabriolet (4-paikkainen),
- 5-ovinen farmari (5-paikkainen).
Moottorit:
- Rivi-neljä- ja -kuusisylinteriset bensiinimoottorit, vapaastihengittävät tai turboahdetut, sekä dieselmoottorit turboahdolla.
Mitat:
- Pituus: 4520–4580 mm,
- Leveys: 1780–1817 mm,
- Korkeus: 1370–1420 mm,
- Akseliväli: 2760 mm.
Kovakattoinen cabriolet
Viidennen sukupolven autot esiteltiin vuonna 2005. Tehokkaat moottorit, erinomainen ajettavuus, omaperäinen muotoilu ja innovatiiviset varusteet toivat malleille menestystä ympäri maailmaa. Ensin markkinoille tuli neljäovinen sedan (E90) (saksaksi Limousine), ja vuonna 2006 mallistoon lisättiin tilava farmari (E91) (saksaksi Touring), kaksiovinen coupé (E92) (saksaksi Coupé) sekä cabriolet (E93) (saksaksi Cabrio), jossa oli kolmiosainen kovakatto. Vuonna 2007 perheeseen liittyi urheilumalli M3, jossa oli V8-moottori, jonka teho oli 420 hv.
Bensiinimoottoreissa oli joko suorasuihkutus tai perinteinen monipistesuihkutus. Tehokkaimmissa malleissa oli turboahdettu moottori. Dieselmoottorit tarjosivat hyvän polttoainetalouden ja täyttivät kaikki Euroopan päästövaatimukset. Polttoaineen säästämiseksi joissakin malleissa oli Start-Stop-järjestelmä.
Kuudes sukupolvi
Valmistusvuodet: 2012–2019
Muotoilu ja rakenne
Korimallit:
- 4-ovinen sedan (5-paikkainen),
- 5-ovinen liftback (5-paikkainen),
- 5-ovinen farmari (5-paikkainen).
Mitat:
- Pituus: 4624–4633 mm (sedan, farmari), 4824 mm (liftback), 4734–4760 mm (pidennetty sedan), 4671 mm (M3),
- Leveys: 1811–1877 mm,
- Korkeus: 1429–1508 mm,
- Akseliväli: 2810 mm.
Liftback BMW 328i
Kuudennen sukupolven autot (F30) tulivat myyntiin alkuvuodesta 2012. Laajempi mallivalikoima jakautui kahteen luokkaan: käytännölliset sedan (saksaksi Limousine), farmari (saksaksi Touring) ja liftback (saksaksi Gran Turismo) pysyivät 3-sarjassa, kun taas ylelliset coupé-, cabriolet- ja neljäoviset coupé-mallit siirrettiin erilliseen 4-sarjaan. Tässä sukupolvessa esiteltiin luokkansa edistyksellisiä järjestelmiä, kuten kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja heijastusnäyttö. Ensimmäistä kertaa tarjolla oli myös hybridimalleja.
Kuudennen sukupolven facelift
Valmistusvuodet: 2018 – nykyhetki
Muotoilu ja rakenne
Korimallit:
- 4-ovinen sedan (5-paikkainen).
Moottorit:
- Rivi-neljä- ja -kuusisylinteriset bensiinimoottorit ja dieselmoottorit, kaikki turboahdettuja.
Mitat:
- Pituus: 4709 mm (sedan), 4829 mm (pidennetty sedan),
- Leveys: 1827 mm,
- Korkeus: 1442–1463 mm,
- Akseliväli: 2851 mm (sedan), 2961 mm (pidennetty sedan).
Farmari
Sedan (G20), joka tuli myyntiin keväällä 2019, kasvoi entisestään: pituus, leveys ja akseliväli lisääntyivät. Tarjolla on monipuolinen valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka vievät mallin lähemmäs itsenäistä ajamista. Kamerat, tutkat ja ultraäänisensorit seuraavat auton ympäristöä, varoittavat kuljettajaa vaaroista tai aktivoivat jarrut ja ohjauslaitteet onnettomuuksien ehkäisemiseksi.
Tarjolla on laaja valikoima neljä- ja kuusisylinterisiä bensiinimoottoreita ja dieselmoottoreita, kaikki turboahdettuja ja suorasuihkutuksella varustettuja. Saatavilla on myös nelivetoisia ja hybridiversioita.
Tulevaisuudessa odotetaan farmarimallia (G21) ja urheilullista versiota (G80). Tässä sukupolvessa ei tule olemaan liftback-mallia (Gran Turismo).